Art :: Volvo P1800

In opdracht gemaakte poster :: Volvo P1800

Volvo P1800 in opdracht gemaakt © reer-artDeze Volvo P1800 Sport is indertijd ( het zal rond 1970 geweest zijn ) door de opdrachtgever van deze art-poster, aangekocht als een tweedehandsje. Met Saint-logo op de motorkap!
Na enkele jaren en aanschaf van een huis moest deze sportwagen van Volvo helaas verkocht worden. in de vorm van dit persoonlijke kunstwerk is er toch een mooie herinnering in huis gehaald. De auto bestaat helaas niet meer. In ieder geval is het kenteken niet meer bekend bij de RDW.

 

 

 

Geschiedenis

Het model werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de P1800 niet meer zou maken.

Een witte 1800 S met het kenteken ST-1 (Simon Templar), werd in de jaren zestig gebruikt in de succesvolle TV serie “The Saint” met in de hoofdrol Roger Moore als Simon Templar.

Productie

De productie van de P1800 begon in 1961. Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De eindmontage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland). Er zijn maar ± 6.000 auto’s bij Jensen geproduceerd omdat Volvo besloot het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen, vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo’s eigen fabriek in Lundby (Göteborg) maar de carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo’s fabriek in Olofström. De typeaanduiding werd dan aangepast door de letter S van “Svenska” (Zweeds) toe te voegen, terwijl de ‘P’ kwam te vervallen: de P1800 werd dus 1800 S. Vanaf 1969 werd een injectiemotor met D-Jetronic benzine-inspuiting van Bosch ingebouwd en die auto heette 1800 E.

Technische gegevens

Voor P1800 werd gebruikgemaakt van onderdelen van het succesvolle Volvo Amazon-model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de Amazon werden vrijwel ongewijzigd overgenomen en toegepast in de P 1800. Dit maakte deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar gaf hem wel de betrouwbaarheid van de Amazon.

 Motoren

Het onderscheid in vermogen van de B- en E-motoren wordt in hoofdzaak bereikt door de toepassing van twee carburateurs of brandstofinspuiting, andere nokkenassen en het verschil in de compressieverhouding.

Alle motoren zijn vloeistofgekoelde, 4-cilinder lijnmotoren voorzien van kopkleppen, bediend door een onderliggende nokkenas d.m.v. stoterstangen.
Typenr. Cilinderinhoud: Max. vermogen DIN: Max. koppel DIN: Max. vermogen SAE: Max. koppel SAE: Periode:
B 18B
(P 1800/ 1800S)
1780 cm³ 100 pk bij 5000 toerenmin. 148 nm bij 3500 toerenmin. 115 pk bij 6000 toerenmin. 155 nm bij 4000 toerenmin. van 08-1961
tot 07-1968
B 20B
(1800S)
1986 cm³ 100 pk bij 5500 toerenmin. 155 nm bij 3500 toerenmin. 118 pk bij 5800 toerenmin. 170 nm bij 3500 toerenmin. van 08-1968
tot 07-1969
B 20E
(1800E/ES)
1986 cm³ 130 pk bij 5500 toerenmin. 170 nm bij 3500 toerenmin. 135 pk bij 6000 toerenmin. 180 nm bij 3500 toerenmin. van 08-1969
tot 07-1973

Versnellingsbakken

Typenr. Aantal versnellingen Periode
M40 4 versnellingen, volledig gesynchroniseerd Vanaf 07-1960
M41 4 versnellingen, volledig gesynchroniseerd met Overdrive Vanaf 07-1963
M410 4 versnellingen, volledig gesynchroniseerd met Overdrive Slechts 1 productiejaar 1969-70
BW35 : 3 versnellingen, Automatische versnellingsbak Vanaf 08-1970 tot 1973
(alleen als optie leverbaar)

Wikimedia Commons heeft meer mediabestanden die bij dit onderwerp horen in de categorie Volvo P1800.

Externe links

 (bron: wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800 )

Volvo P1800 persfoto 1968

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo P1800 persfoto

 

 

 

 

 

Volvo P1800Volvo P1800

 

 

 

 

 

 

Volvo P1800 - The Saint /. Roger Moore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bekendste Volvo P1800 is nog steeds de witte P1800 van Roger Moore in The Saint. Onsterfelijkheid voor deze prachtige sportwagen!

Volvo P1800 - The Saint /. Roger Moore

 

 

 

 

 

Volvo P1800 - The Saint /. Roger MooreVolvo P1800 - The Saint /. Roger MooreVolvo P1800 - The Saint /. Roger Moore

 

 

 

Volvo 1800 ESDaarnaast was er nog de stationcar-uitvoering: de fraaiVolvo 1800 ESVolvo 1800 ES gelijnde 1800ES. 

 

 

 

 

 

Volvo begreep dat je een veel groter publiek trekt door een Playmate in je auto rond te laten rijden. Marilyn Cole kreeg ‘sneeuwwitjes koets’, zoals de staion-versie wel werd genoemd, als beloning omdat ze ‘Playmate of the Year 1973′ was. Ze was er heel blij mee, getuige het interview met Marilyn.  

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>