Art :: Fiat 8V Rapi Berlinetta 1953

Fiat 8V Rapi Berlinetta 1953

In 1952 vielen op de Motorshow van Geneve de monden open van verbazing. De bezoekers konden zich vergapen aan een Fiat die eigenlijk als kunst omschreven kon worden. De auto werd 8V genoemd, in het Italiaans Otto Vu. De schitterende tweezitter was voor de autosport gebouwd en deed mee in de 2-liter klasse, met als concurrenten Ferrari’s, Maserati’s en Lancia’s.

Fiat was al in 1945 bezig met een achtcilinder die intern bekend stond als Tipo 106. Het concept was bedoeld voor een productie-auto maar dat kwam er nooit van. Dat plan werd gewijzigd en in 1952 werd de 8V voorgesteld.

Fiats V8 is ontstaan door het samenvoegen van twee viercilindermotoren. Om de motor compact te houden werd de hoek van de cilinders erg klein gehouden, slechts 70 graden. Een centraal geplaatste nokkenas bediende via stoterstangen de kleppen. De prachtige motor ademde door twee Weber carburateurs. Het vermogen kwam uit op 105 pk. Aoptie kon worden gekozen voor een extra Weber, waarmee een totaal vermogen van 115 pk werd gehaald. De motor bleek een goede concurrent te zijn voor Maserati’s zes-in-lijn, Ferrari’s V12 en Lancia’s V6. De topsnelheid van de 8V bedroeg op enkele tienden na 200 km/u!

Fiat 8V Rapi Berlintta 1953

Een stalen buizenframe zorgde voor de nodige stijfheid. De 8V had rondom onafhankelijke wielophanging, afkomstig van een Fiat 1100! Fabio Luigi Rapi, hoofd van de ontwerpafdeling van Fiat was verantwoordelijk voor de fabrieks-carrosserie met twee grote koplampen in de grille en twee kleinere in de spatborden zoals het exemplaar op de foto’s. Enkele jaren later kreeg de 8V een vernieuwde carrosserie, die alle vier de koplampen in de spatborden had. Niet alleen Fiat zelf ontwierp carrosserieën voor de 8V, ook carrosseriebouwer Zagato was verantwoordelijk voor een aantal exemplaren. Destijds kwam het regelmatig voor dat designhuizen een eigen carrosserie op het onderstel van een bestaande auto zetten. Wat ook niet zo moeilijk was, omdat het niet om auto’s met een zelfdragende carrosserie ging, maar met een apart chassis.

Fiat 8V Rapi Berlintta 1953

Zagato 8V’s werden van extra vermogen voorzien en hadden een carrosserie die een stuk lichter waren dan die van Fiat zelf. Daardoor waren het vooral de Zagato’s die succesvol waren op het circuit. In 1954 werd het kampioenschap voor GT’s gewonnen door een Fiat 8V met Zagato-opbouw. In totaal zijn er 114 Fiats 8V gebouwd en met dat aantal is het een kunstwerk van Fiat dat maar weinig mensen kennen. Het is de enige Fiat die voorzien is van een achtcilinder motor.

Foto’s: Supercars.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>